Uplace ligt weer op tafel

21 Juni 2019

Uplace ligt weer op tafel

Dat konden we vandaag in de kranten lezen. Deze voorbarige communicatie van de initiatiefnemers betreuren we. Dit is een dossier die nog op tafel ligt en die ver van opgelost is. Hieronder geven we de context en ons standpunt mee. Ook Unizo en BBL hebben gereageerd.

Dat konden we vandaag in de kranten lezen. Deze voorbarige communicatie van de initiatiefnemers betreuren we. Dit is een dossier die nog op tafel ligt en die ver van opgelost is. Hieronder geven we de context en ons standpunt mee. Ook Unizo en BBL hebben gereageerd.
 
Voor Groen is de informatie die we tot nu toe hebben gekregen geen vreugdedansje waard. De pitch is aantrekkelijk. Uplace en Alexander D'Hooghe gaan voor een duurzaam project met ruimte voor KMO's, maakwinkels, een park en circulaire economie. Toch is er reden om zich zorgen te maken. Het project is vaag en biedt geen antwoorden op de bedenkingen geformuleerd bij de vorige plannen. 4 zaken maken dat we voorzichtig met dit project omgaan:
 
1) Nog steeds 55 000 m2 retail. Dat is 20 000 minder dan de eerste draft, maar evenveel als de laatste draft van Uplace (Uplace light) die de raad van state niet heeft overleefd. Dit is een doodsteek voor de Vilvoordenaars die zich elke dag inzetten voor een bruisende winkelstraat en onze middenstand.
 
2) "Er komen toch maakwinkels en kleine handelaars?". Dat is in eerste instantie de bedoeling ja. Er is echter geen garantie dat dit zo gaat blijven. KMO's en maakwinkels hebben kleine panden nodig met beheersbare huurprijzen. Een gemiddeld pand in de visienota is 400 m2 groot. Dat is teveel voor een kleine winkelier. Er is geen garantie dat als een KMO failliet gaat, het niet wordt overgenomen door de Zara's en H&M's van deze wereld. Dit zou de winkelstraten van omringende gemeentes nog meer doen leeglopen.
 
3) Er is geen duidelijke visie rond mobiliteit. Zo'n grote site trekT veel auto's aan en zorgT voor een nog grotere mobiliteitsinfarct. Vilvoorde kampt met een serieus mobiliteitsprobleem. Alle plannen die we tot nu toe hebben gemaakt (mobiliteitsplan, zachte mobiliteit promoten, ...) mogen terug naar de ontwerptafel als dit waarheid wordt.
 
4) Men heeft de omringende gemeentes te laat betrokken. Men is pas advies komen vragen nadat het project was uitgewerkt. "Te nemen of te laten" was de boodschap. Waarom kunnen we die site niet samen ontwikkelen? Wat nu op tafel ligt, is geënt op de noden van de opdrachtgever terwijl zulke projecten een impact hebben op heel de Noordrand. Betrek dan ook heel de Noordrand vanaf stap 1.
 
Ook wij vinden het spijtig dat de site leeg staat. Met groen hebben we alternatieven op tafel gelegd maar die krijgen geen gehoor. Wij geloven dat Alexander D'Hooghe met goede intenties en een sterke visie aan het project is begonnen. Laten we daarom samen nadenken over wat op die site moet komen. Alleen zo kan dit project een succes worden.