Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur dan in de laatste 5 jaar

20 Maart 2024

Toen ik in het stadsbestuur kwam in 2019 was er een lijst van een vijftigtal zogenoemde verkeersveilige maatregelen. Daarnaast wisten we dat Brabantnet een serie straten zou heraanleggen om er de grote trambus te kunnen laten rijden. Ook de Rooseveltlaan zou eindelijk nieuwe fietspaden krijgen. Dat was het startpunt.

Die 50 verkeersveilige maatregelen hebben gezorgd dat we minstens 12 kruispunten hebben veiliger gemaakt; we zitten ondertussen aan 35 gerealiseerde ingrepen.  Ik denk bijvoorbeeld aan de hoek Hanssenslaan-Luchthavenlaan, waar de fietsers die vooral rechtdoor willen op de Hanssenslaan, dagelijks in conflict kwam met de automobilisten die vooral rechtsaf slaan. Ik denk ook aan het kruispunt van de JF Willemsstraat en de Radiatorenstraat en het Zennepad, plaats waar Merel De Prins ooit brutaal werd doodgereden. Verder gaat het over punctuele ingrepen op de vele schoolroutes, van Far West tot Peutie en Koningslo, overal dus. 

Dankzij Brabantnet zijn er nieuwe en kwalitatieve fietspaden aangelegd van West naar Oost: van de Sint-Annalaan, over de Vinkenlaan naar de Albert I-laan, naar de Vlierkensstraat tot de Europabrug, Heldenplein en Stationlei. Nu alleen die brug nog. 

De Europabrug gaat heel binnenkort in werf en zal in twee helften worden aangepakt. De werf zal 8 maanden duren, onder andere doordat er tussentijds pauzes moeten worden ingelast om scheepvaart door te laten. De appel zal bijzonder zuur zijn, daar twijfel ik niet aan, maar de werken zijn ook bijzonder noodzakelijk. Niet alleen om het fietspad, het hoogteverschil tot het wegdek, en de busbanen aan te pakken. Ook omdat blijkt dat de brug meer versleten is dan vooraf werd ingeschat. 

Van Noord naar Zuid heeft de stad vooral geïnvesteerd in het doortrekken van de F1 over Forges de Clabecq. Aan de andere kant van het kanaal werd de Kanaalroute tot Brussel doorgetrokken, ook daar is het wachten op de laatste delen op Grimbergs grondgebied.  Verder lopen de onderhandelingen om ook de Houtkaai en de Steenkaai aan te pakken. Ook de slechte fiestverbindingen in het Kanaalpark staan nog steeds op de agenda. Maar richting Brussel ben ik ook erg trots op wat we hebben kunnen doorvoeren op de Schaarbeeklei. In afwachting van een grondige heraanleg door Vlaanderen, hebben we met voorlopige maatregelen de plaats voor de auto flink ingeperkt en de fietser plaats gegeven. Ook daar lopen gesprekken om dit principe door te trekken in Brussel, tot de Van Praetbrug.

Wat betreft grote investeringen spannen de nieuwe bruggen veruit de kroon. We hebben met de Salangaanbrug een nieuwe verbinding over het kanaal voor de actieve weggebruiker. De tweede brug loopt over het afrittencomplex van Koningslo, onder de ring door, technisch gesproken zijn daar 3 bruggen gebouwd. Vilvoorde wordt in stukken gedeeld door het kanaal en twee autosnelwegen; bruggen zijn essentieel. 

Alles bij elkaar opgeteld kan ik eind 2023 op 14 km nieuwe fietspaden afkloppen, verspreid over 13 straten en pleinen. Met de komende werken op de Europabrug en de Steenkaai maken we daar in 2024 makkelijk nog 15 km van. De teller staat verder op 12 kruispunten en 11 nieuwe fietsstraten. 

In de volgende legislatuur zal de focus waarschijnlijk verschuiven naar overdekte fietsenstallingen, al dan niet beveiligd. Daarin zijn nog grote stappen te zetten.

 

Barbara