Waarom bespaart Vlaanderen op de Blue Bike?

30 Januari 2024

Waarom bespaart Vlaanderen op de Blue Bike?

Vilvoorde is één van de vele gemeenten in Vlaanderen waar de tarieven voor de blue bikes op 2 januari zijn opgeslagen van 1,5 naar 2,5 of 3,5 euro per 24u.

 Het volle tarief bedraagt, voor alle duidelijkheid, 3,5 euro vandaag. Tot nog toe zijn de meeste Blue Bike locaties, 110 in totaal, gesubsidieerd. Via een derdebetalersregeling subsidieerde Vlaanderen 1 euro per rit, en de gemeenten deden (doen nog steeds) hetzelfde. De Vlaamse subsidie is sinds 1 januari stopgezet. De argumentatie voor de besparing is dat vorig jaar de bevoegdheid, de keuze dus, voor deelfietssystemen is overgedragen aan de vervoerregio’s. Als zij voor een ander deelfietssysteem kiezen, dan zou de subsidie misschien wel dubbelop kunnen zijn.

Het Vilvoords stadsbestuur zal de derdebetalersregeling alvast gewoon verderzetten, en betreurt het besluit van de Vlaamse regering. “In Vilvoorde zal de Blue bike-gebruiker vanaf nu 2,5 euro betalen per 24u. Over 6 maand zullen we de gebruikscijfers bekijken en evalueren of er een daling in het gebruik is. Dan kennen we minstens de impact. Maar ons aanvoelen is dat hier weeral bespaard wordt op kap van de modal shift, van de mensen die vandaag al voor alternatief vervoer kiezen,” zegt schepen van mobiliteit Barbara de Bakker. “Ik begrijp de keuze niet goed. Alvast in onze vervoerregio is er geen sprake van “dubbelop” subsidiëren. Immers, een mogelijk nieuw deelfietssysteem heeft vooral als doel om het flexvervoer aan te vullen en zal dus vooral in landelijk gebied ingezet worden. Dat is dus complementair met de Blue Bikes, die enkel aan stations beschikbaar zijn. Daar komt bij dat er nog geen eens een aanbesteding is voor een nieuw deelfietssysteem; we zullen in de Vlaamse Rand al blij zijn als er in 2024 ergens nieuwe deelfietsen komen. Die besparing komt dan toch een goed jaar te vroeg.”

Het lijkt er steeds meer op dat de Vlaamse regering graag bespaart op de modal shift, en liever incentives geeft aan koning auto of, erger nog, de kleinschalige luchtvaart.