Red de loodstuin

31 Maart 2026

Red de loodstuin

Op 6 mei organiseert Groen Vilvoorde een infosessie over de plannen van het stadsbestuur inhet Broek. 

De stad wil de Fredor De Bockstraat verlengen door het Broek, over de Zenne tot aan de
Kruitfabriek. Maar dat is een oud en vooral een achterhaald plan!


Ontsluiting kan perfect via de Havenstraat, een bestaande, goed uitgeruste straat met weinig
bewoning. Om dit veilig te realiseren zijn verkeerslichten aan de hoek Havenstraat-
Schaarbeeklei nodig. Een herinrichting van dat kruispunt met verkeerslichten zou zeker een
goede zaak zijn.

De Loodstuin is al tien jaar een plek voor sociale cohesie dankzij het opbouwwerk van Saamo,
de permacultuur heeft positief op de buurt ingewerkt. Nu dreigt de Loodstuin te verdwijnen.
Verhuizen? Cohesie verhuis je niet zomaar. De voorgestelde nieuwe samentuin aan de Zenne
ligt bovendien op een schaduwplek.

Van de huidige 6600 m2 gemeenschapsgrond zou volgens het plan 56% verloren gaan: 1100
m2 voor nieuwe woningen, 2600 m2 voor een straat. De Zilvertuin blijft gelukkig behouden, en er
zijn plannen voor een nieuw speeltuintje.


Waarom wil men deze straat aanleggen? Om een nieuwe ontsluiting te maken voor… de
ondergrondse parking van de nieuwe gebouwen op de Steenkaai. Dat is alles. Is dat het
verstoren van de bestaande wijk en van deze gemeenschapsgrond waard? Absoluut niet.

Heel dit plan is onnodig!  

Laat de wijk met rust, organiseer het verkeer via de Havenstraat. Sociale cohesie kun je niet
zomaar “verhuizen”.

  • Groen Vilvoorde verzet zich tegen verlenging Fredor De Bockstraat: sociale cohesie in
    het Broek bedreigd
  • Meer dan de helft van deze gemeenschapsgrond wordt opgeofferd in dit onnodige 
    stadsontwikkelingsplan
  • Groen Vilvoorde plant een infosessie op woensdag 6 mei om de wijkbewoners te
    steunen in hun verzet