Applausdag voor fietsers 2026

31 Maart 2026

Applausdag voor fietsers 2026

Afgelopen vrijdag 20 maart nam Groen Vilvoorde deel aan de nationale applausdag voor fietsers.

Tijdens de ochtendspits verzamelden we met leden en sympathisanten aan het
bekende Rode Plein om fietsers, en in het bijzonder scholieren, een warm applaus te geven.


Elke dag opnieuw kiezen heel wat Vilvoordenaars voor de fiets: een duurzame, gezonde en vaak ook snelle manier om zich te verplaatsen. Met deze actie wilden we die keuze zichtbaar waarderen.

“Fietsers verdienen applaus,” zegt Nora Kotroo. “Maar tegelijk mogen we niet vergeten dat verkeersveiligheid een blijvend aandachtspunt is.”


De locatie van de actie was niet toevallig gekozen. Het Rode Plein - het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Perksestraat en de de Bavaylei - is een drukke fietsas waar elke ochtend veel jongeren passeren op weg naar school.

Net daarom is het ook een plek waar extra aandacht voor veiligheid nodig blijft. Zeker voor jonge fietsers moet de weg naar school veilig en vanzelfsprekend zijn.

Met de applausactie wil Groen Vilvoorde niet alleen bedanken, maar ook het gesprek over verkeersveiligheid levend houden. Het aantal fietsers stijgt en dat is positief, maar de infrastructuur en bescherming moeten volgen.

Wij blijven het stadsbestuur hierop aanspreken. Fietsen moet veilig zijn voor iedereen, van scholieren tot senioren.

Zie jij een gevaarlijke situatie of een knelpunt op het fietsroutenetwerk in Vilvoorde? Laat het ons weten. Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze signalen ook effectief bij het stadsbestuur terechtkomen.

→ Onze actie bleef niet onopgemerkt: ook Het Nieuwsblad pikte het fietsapplaus aan het Rode Plein op. Lees het artikel hier.