Het verkeersknooppunt Medialaan, een zware bevalling

09 April 2023

Het verkeersknooppunt Medialaan, een zware bevalling

De fietser ruim baan geven, ook voor woon- werkverkeer tussen Brussel en de Rand, is essentieel voor de ‘modal shift’ naar minder auto’s en om een alternatief te bieden als het verkeer op de R0 stil staat.

Het afrittencomplex nr 6 van de ring rond Brussel (R0) omvat de afrit naar het militair hospitaal van Neder-Over-Heembeek, maar ook naar  Koningslo en de Medialaan in Vilvoorde. Het is een groot verkeerscomplex dat door de Vlaamse Werkvennootschap werd heringericht om een sterke fietsverbinding te maken voor woon-werkverkeer. Voor de auto’s werd de ringbrug van de R0 zelf gerenoveerd als onderdeel van de werken aan de ring. Maar de werken gebeurden vooral om de fietser een plaats te geven. Veel van de werken die de laatste jaren door de Werkvennootschap zijn gedaan, gebeurden in aanloop naar de grote werken aan de R0. De fietser ruim baan geven, ook voor woon- werkverkeer tussen Brussel en de Rand, is essentieel voor de ‘modal shift’ naar minder auto’s en om een alternatief te bieden als het verkeer op de R0 stil staat.

Het project stond al in de startblokken in september 2020. Dat is ondertussen twee en een half jaar geleden. Door de opeenvolgende crisissen liepen de werken heel wat vertraging op. Eerst gooide Covid roet in het eten want ook de aannemers gingen in lockdown. Toen de werken uiteindelijk in maart 2021 van start gingen, dachten we een feestelijke opening van de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug te kunnen vieren in juli 2022. Niet dus. In februari 2022 kwam de invasie van Oekraïne. Plots was het oorlog in Europa. Eén van de rechtstreekse gevolgen van die desastreuze oorlog was een wereldwijde materialenschaarste, in dit geval vooral een tekort aan staal. Dat heeft opnieuw geleid tot grote vertragingen in dit project.

In april zijn de brugdelen eindelijk op hun liggers gehesen. Voor twee van de drie liep dat op rolletjes, de derde brug lukte niet van de eerste keer. Vorige zomer is het complex opengesteld voor het verkeer, een voorlopige opening in mineur. In de plaats van een stralend witte, comfortabele fietsersbrug kregen we een zigzag-parcours met lelijke, logge noodbruggen. De aansluitingen zijn gebrekkig en het is een hindernissenparcours. Maar de verbinding was het afgelopen jaar tenminste bruikbaar en wordt ook al gretig gebruikt door fietsers én voetgangers. Daar mogen we zeker dankbaar voor zijn, voordien was er geen veilige manier om het complex over te steken. Een jaar lang sukkelen is meer dan genoeg. Zelfs nu nog is het wachten op de afwerkingen van het fietspad en de brugdelen. De echte opening is voorzien voor mei. Wie wil, mag samen met mij hout vasthouden…

Nog even een samenvatting van wat er allemaal is gebeurd aan het verkeerscomplex. De Ringbrug zelf is opgekalefaterd en versterkt. Ze kan er weer 30 jaar tegen. De weginfrastructuur is meer dan twee meter uitgegraven om plaats te maken voor de fietstalud. Het wegdek voor autoverkeer is zo ver als mogelijk opgeschoven naar het oosten. Dat maakt ruimte vrij voor de fietsbrug én voor groenverbindingen, inclusief vooral kleine doorgangen voor dieren op alle assen. De fietsbrug zorgt ervoor dat fietser en voetganger conflictloos van noord naar zuid kunnen oversteken, wat vroeger onmogelijk was. In feite herstelt deze fietsbrug een oude buurtweg die destijds met de aanleg van de R0 van de kaart werd geveegd. De positieve impact van dit project is zeer groot: mens en dier kunnen voortaan zonder vrees voor eigen leven de mega-hindernis van de ring kruisen. 

Voor mij, als Vilvoordse schepen voor Mobiliteit die de plannen van deze werken al van in 2019 nauw volgt, voelt het een beetje alsof ik heel die tijd zwanger ben geweest van dit megaproject, deze nieuwe verbinding naar Koningslo. 

Laat dit dan ook een pleidooi zijn om als Vilvoordenaar Koningslo te gaan ontdekken en meer te waarderen. Begin eens met een flinke wandeling van de Poststraat over de fietsbrug naar het Klein Hoogveld en de Kwakkelstraat, en dan naar de Mezenlaan of Vinkenlaan. Binnenkort kan je zelfs een kijkje gaan nemen aan een gloednieuw plein in aanleg: het Kodakplein. Ga iets drinken aan het Voor. Terug kan je via de Albert I-laan naar Tangebeekbos en opnieuw richting Poststraat.

 

Barbara de Bakker
9 april 2023