Als schepen voor mobiliteit ben ik al lang bezig met de voorbereiding van de circulatieplannen. Want de verschillende wijken zijn niet verkeersveilig genoeg. Ze lijden onder een hoge verkeersdruk en dus ook luchtvervuiling.
In oktober 2021 gingen we van start in Faubourg op basis van 163 suggesties over mobiliteit. Een jaar later zorgde de proefopstelling in Faubourg voor veel verwarring en onrust. De opstart was niet goed, maar al snel lijken de meeste veranderingen, met een uitbreiding van de zone 30 en van fiets- en eenrichtingstraten, een positieve impact te hebben. De effecten worden na zes maanden geëvalueerd.
Sluipverkeer tegengaan
Ook in Koningslo is commotie. Er kwam een petitie tegen twee 'knips' die het doorgaand verkeer onderbreken. Nochtans is een circulatieplan voor Koningslo broodnodig. De wijk verwerkt massa's sluipverkeer van de R0. En een zone 30 die niet afgeschermd wordt, is niets waard. Dus hierbij een oproep van jullie schepen: Praat met je buren over het participatietraject. Ga in debat. Houtem en Far West komen weldra aan de beurt. Een circulatieplan is ingrijpend, dat is duidelijk. Maar Vilvoorde heeft nood aan meer veiligheid voor voetgangers en fietsers, en aan minder auto's in de buurt.
—Barbara De Bakker: Schepen voor Mobiliteit